Fördelning av arv och efterarv

Min farmor satt kvar i orubbat bo när min farfar dog. Senare sålde hon huset (som dom hade ägt tillsammans) och flyttade till en hyresrätt. Der finns även pegar på banken som var min farfars när han dog.

Min pappas enda syskon är en halvsyster som min farfar inte var biologisk pappa till och han adopterade henne aldrig.

När arvet kommer att delas efter min farmor i framtiden har då min pappas halvsyster rätt till hälften av allting eller ska det räknas bort någon del som var min farfars och som kommer att tillfalla bara min pappa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När din farmor går bort kommer i hennes kvarlåtenskap en andel utgöra det hon fick i arv när din farfar gick bort. Ett enkelt exempel får illustrera detta: När din farfar gick bort gjordes en bodelning mellan honom och din farmor, säg att de hade 100 000 kr var kvar efter att alla skulder och begravningskostnader betalats. Din farmor fick således 100 000 kr genom bodelning och 100 000 kr genom arv. Hälften av hennes egendom var alltså arv från din farfar och kommer anses vara det även vid hennes bortgång.

När din farmor går bort kommer din pappa ha rätt till efterarv efter din farfar vilket enligt exemplet ovan kommer att utgöra hälften av den kvarlåtenskap som ingår i din farmors dödsbo. Den andra hälften utgör då arv efter din farmor och den kommer delas mellan din pappa och hans halvsyster, fördelningen blir alltså 75/25. Undantag om hon tjänat pengar genom arbete eller fått värdefull egendom genom, arv, gåva eller testamente efter din farfars död då ska värdet av det helt delas mellan din pappa och hans halvsyster.

Hoppas detta klargjorde det hela för er!

Johanna GustafssonRådgivare