Fördelning av giftorättsgods vi makes bortgång

Paragraf 12:2

Jag och min man är gifta och har 5 särkullbarn. Inga gemensamma barn

Min man har 3 särkullbarn och jag 2.

Jag äger 2 st fastigheter ensam och har lagfart tillsammans med min man på en tredje fastighet.

Jag har också bankkonton som står i mitt namn.

Vi har ingen enskild egendom

Vid min makes bortgång kan jag då åberopa paragraf 12:2 och behålla mitt giftorättsgods dvs de 2 fastigheter som jag ensam äger och mina bankkonton

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en bortgång av en make har den andra maken och den dödes bröstarvingar bäst rätt till arvet. Giftorättsgodset blir alla era gemensamma tillgångar delat på två. Det som kan betraktas som enskild egendom finns i 7 kap. 2 §. Vad som räknas som gemensam bostad står i 7 kap. 4 §. Se även 10 kap. i äktenskapsbalken för vad som ingår i bodelningen.

Du har rätt att behålla hans giftorättsgods till viss del. Dock har hans barn rätt att få ut sina andelar direkt. De kan välja att vänta tills du också är borta, vilket stadgas 3 kap. 1 och 9 §§ ärvdabalken. Ärvdabalken och ätenskapsbalken kompletterar varandra vid bortgången av en make och fördelningen av dennes dödsbo. Alltså måste 3 kap i ärvdabalken läsas tillsammans med 12 kap i äktenskapsbalken.

Du kan åberopa 12 kap. 2 § vid din makes bortgång. Men för att vara på den säkra sidan rekommenderar jag dig att upprätta ett äktenskapsförord där du gör de bostäder du äger till enskild egendom.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Annars är du välkommen att vända dig till någon av våra betaltjänster.

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare