Fördelning av överskottskapital vid frivillig likvidation av ekonomisk förening

Hej

Jag är medlem i en ekonomisk förening som har satts i frivillig likvidation.

Föreningen kommer att ha ett betydande överskott av kapital efter likvidationen.

Vi är totalt 20 medlemmar, alla har varit medlemmar i allt från 2 år till 14 år.

I stadgarna finns inte något skrivet om utdelningsregler mm.

Jag vill veta hur kapitalöverskottet skall fördelas mellan medlemmarna.

Ska alla ha lika mycket eller fördelas det med hänsyn till hur länge man varit medlem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer regleras i lagen om ekonomiska föreningar (EFL).

I stadgarna ska det anges hur man ska göra med föreningens behållna tillgångar vid föreningens upplösning. (2 kap. 2 § 11 p. EFL)

Som du beskriver i din fråga saknas bestämmelser i stadgarna kring detta och i en sådan situation finns det dessvärre inga regleringar kring hur man ska gå tillväga med fördelningen. I doktrin kan jag läsa att det är vanligt inom bland annat producentkooperationen att fördela överskottet på så sätt att medlemmarna först får ut sina inbetalda och emitterade insatser, och vad därefter återstår i förhållande till sin omsättning med föreningen under dess sista t.ex. fem (hela) räkenskapsår alternativt under sin tid som medlem.

Hoppas detta hjälpte dig!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare