FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/02/2016

Fördelning av samboegendom

Hej.flytta in i ett hus som min sambo ägde bodde där ca 6 år laga måla reparera satte in nytt värmesystem mm hon sålde huset köpte lägenhet jag flytta med,hon sa efter ca 1 år sen att jag skulle flytta ,jag har kvar all post är skriven där möbler säng mm, har nycklar har jag rätt till några pengar från huset eller lägenheten. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 3 § sambolagen delas gemensam bostad och bohag (saker i hemmet) lika mellan er, om egendomen har köpts för gemensam användning.

Huset hade din sambo köpt innan ert samboförhållande inleddes och den köptes därför inte med avsikt att ni skulle använda den gemensamt. Huset är inte samboegendom och den delas inte lika mellan er. Värmesystemet räknas sannolikt som fastighetstillbehör och hör så att säga till huset. Målning och reparation är så nära förknippat med huset att de också bör anses tillhöra huset. Du kan med största sannolikhet inte rätt till några pengar här.

Bostadsrätten har köpts för gemensam användning eftersom ni gemensamt flyttade in dit. Det spelar ingen roll om du bidrog till köpet ekonomiskt; värdet av bostadsrätten delas lika mellan er vid en bodelning. Möbler, säng och all annan egendom av liknande slag, t.ex. TV, radio, köksprylar, soffa osv. utgör bohag och delas lika mellan er, om det har köpts för gemensam användning. Om din sambo t.ex. tog med sig möbler från det gamla huset, och hon köpte möblerna innan ni inledde ert samboförhållande, så ingår dessa alltså inte i bodelning. Du har endast rätt att ta del av din sambos egendom om det är köpt för gemensam användning.

Sammanfattningsvis så har du sannolikt inte rätt till några pengar från huset. Du har rätt till halva värdet av bostadsrätten och alla möbler och annat lösöre i hemmet som du är ägare till och sådant som har köpts för gemensam användning, oavsett vem som har betalat för det.

Jag rekommenderar dig att begära att bodelning förrättas så att ni kan värdera allt och dela samboegendomen mellan er. Denna rätt framgår av 8 § sambolagen. Stöter du på motstånd och behöver hjälp med att hävda din rätt hänvisar jag dig till vår samarbetspartner Familjens jurist som är experter på området. Du kan boka en tid här.

Om du tycker något är oklart i mitt svar kan du höra av dig till info@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Soroosh ParsaRådgivare