Fordran och krav

en person är skyldig mig en summa pengar för hund och telefon men jag har inga kvitton bara banköverföringar och vittnen går det att kräva tillbaka dessa pengar om den personen som innehar dessa saker inte betalar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Svaret är teoretiskt sett ja, det går bra att kräva att personen ska betala dig.

Du bör först skriftligen kräva betalning.

Om personen inte hör av sig, så kan du vända dig till kronofogdemyndigheten för att få hjälp att få betalt. För att få hjälp av Kronofogdemyndigheten så se information på deras hemsida.

Om personen däremot svarar, men menar att hen inte är skyldig att betala, så har du möjlighet att väcka talan i domstol. Det är i sådant fall en s k talan om fullgörelse du bör väcka. I domstolen är det då upp till dig att bevisa att personen är skyldig dig pengar, bevisbördan ligger på dig. Alla möjliga typer av bevis, kan användas till detta. Till exempel kontoutdrag, dokumenterad kommunikation mellan er som t ex mail eller sms, och det faktum att personen harhunden och telefonen.

Sammanfattningsvis så ja, det går. Du bör kräva betalning, gärna skriftligt så att det är dokumenterat. Om personen inte hör av sig så ta hjälp av kronofogdemyndigheten. Om personen vägrar så kan du väcka talan och då kan det alltså bli en fråga om bevisning, och det är du som i så fall måste bevisa att personen har den här skulden till dig.

Om du behöver hjälp eller stöd med någon utav de här sakerna så kan du boka tid med en av våra verksamma jurister via den här länken.

Om du tycker att något är oklart, så använd gärna kommentarsfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella frågetecken.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare