Föreligger dolt fel?

Hej, i november gjorde vi en besiktning av ett hus vi sedan köpte. Vid besiktningen noterades en oidentifierbart lukt (typ träskyddsmaterial eller liknande) på mellanplanet. Säljaren tillät inte vidare utredning. Nu har vi sedan 1,5 v fått tillträde till huset och lukten kvarstår. Vi anlitade Ocab som konstaterat att väggarna innehåller en typ av väggpapp som utsöndrar kemiskt lukt och att väggar och ev golv bör rivas och saneras. Har ni några rättigheter gentemot säljare och kan hävda dolt fel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Vad gäller köp av fastighet föreligger en relativt långtgående undersökningsplikt. Enligt praxis ska man undersöka alla utrymmen som finns även om det innebär att man tex. måste bryta sig upp på vinden eller liknande. Att ni känt en konstig lukt talar för att undersökningsplikten utökas ytterligare. Får man någon slags hint om att något är fel måste man undersöka detta. Att säljaren motsätter sig det spelar ingen roll. Man kan dock fråga sig hur säljaren betett sig under köpet. Har säljaren försökt tona ner det hela och försäkrat er om att inget är fel? Vad står i köpekontraktet? Står det något om att säljaren friskriver sig från dolda fel eller liknande?
Mycket talar för att ni borde ha undersökt och därmed inte kan åberopa felet men det kan finnas en liten chans att försöka hävda att säljaren förfarit illojalt. Kontakta gärna vår telefonrådgivning som är gratis för att få ett mer ingående svar!

Gabriella LundqvistRådgivare