Företag betalar ej deras faktura

Jag och en kompis hade ett kontrakt med ett företag. Vi skulle gräva in fiber på tomter till folk. Vi skickade faktura via frilans finnans. Nu har det gått ett tag o vi har avslutat vårt uppdrag, men vi har inte fått betalt för vår näst sista faktura som skulle vara betald 31/3-17 och det verkar som frilans finnans inte gör det vi vill med vår faktura. Så nu till frågan. Vad ska vi göra för att få ut våra pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Eftersom det inte verkar som att Frilans Finnans har tagit ärendet vidare för att kräva in skulden kan ni vända er till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande för att få skulden fastställd. Kronofogden måste fastställa skulden genom ett betalningsföreläggande för att kunna mäta ut skulden hos företaget som vägrar betala, då blir nämligen skulden en exekutionstitel som ger Kronofogden behörigheten att driv in skulden.

Det kostar 300kr att ansöka om ett betalningsföreläggande och ni gör det genom att fylla i den här blanketten på Kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare