Företag som skickar kravbrev – vad gör man?

Har avtal på bredband 319:-/mån. Betalar punktligt e-faktura varje månad. Plötsligt kommer faktura på 1350:- för flera mån avgift (som jag ju har betalat!) jag bestrider fakturan, bifogar mitt kontoutdrag brevledes. Chattar m kundtjänst, talar m kundtjänst.

Nu kom inkassokrav plus att företaget tagit bort våra betalkanaler. Vad kan jag göra? De har fel! Detta är terror. Går inte att nå någon vettig människa, bara ungdomar som inte kanveller vet något.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Om du faktiskt har betalt som du ska så behöver du inte oroa dig. Ytterst måste bolaget som kräver dig på pengar bevisa i domstol att du inte har betalat för tjänsten. Om du då kan visa på kontoutdrag att du har betalat så kommer de inte lyckas med sitt krav.

Antagligen är det automatiska kravbrev som skickas ut eftersom att personalen som du har varit i kontakt med inte har gjort rätt eller att bolaget har något internt fel. Det kommer säkert att lösa sig så småningom. Däremot förstår jag att det kan vara jobbigt att få kravbrev skickat hem till sig. Det jag kan råda dig att göra är att vara noga med att bestrida alla krav som kommer så att du inte får någon betalningsanmärkning. Dessutom bör du fortsätta kontakta företaget så att de upphör med att skicka kraven.

Konsumentverket har väldigt bra råd och tips på sin hemsida Hallå konsument som du kan ta del av.

Hoppas att det löser sig! Ha en fortsatt trevlig höst.

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare