Företaget följer inte beslut från ARN

Hej,

Jag har beslut från ARN om avbeställning av cykel från cykelringen men företaget svarar inte på mejl. Finns det exempel på konsumenter som gått till domstol? Det de behöver göra är att betala ca 4500kr tillbaka så de behåller en avgift på ca 900kr. Är det lönsamt att gå till domstol den kostar ca 900kr till men löper företaget någon risk egentligen på att kämpa emot även i domstol eller är jag i underläge?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har gjort helt rätt i att i första hand vända dig till ARN. Även om besluten inte är tvingande brukar majoriteten av företag rätta sig efter rekommendationerna. I de fall företaget väljer att inte följa rekommendationen finns möjligheten att få ett tvingande beslut från domstol. Jag har tyvärr inget konkret exempel på detta, men det händer absolut att konsumenter vänder sig till domstolen för att få rätt.

Jag känner inte till omständigheterna i ditt fall så jag kan egentligen uttala mig om dina utsikter till framgång vid en eventuell domstolsprövning. Det jag kan säga är att ett beslut till din fördel från ARN är en indikation på att du har lagen på din sida.

Det är dock inte uteslutet att en domstol kommer fram till ett annat resultat. Detta kan till exempel bero på att domstolen tolkar lagen på ett annat sätt än ARN, eller att företaget inkommer med ytterligare bevisning som stöder deras talan.

Som du nämner i din fråga kostar det 900 kr att ansöka om stämning i domstol när det yrkade beloppet inte uppenbart överstiger ett halvt basbelopp, dvs 22 400 kr. Huvudregeln i tvistemål är dock att förlorande part ska ersätta motpartens rättegångskostnader. Vid mål som rör mindre belopp är möjligheterna till ersättning något begränsade, men du har rätt till ersättning för bl a ansökningsavgiften (se RB 18 kap 8 a §).

Innan du går vidare till domstol föreslår jag att du ringer till företaget alternativt går till butiken och ber att få prata med en ansvarig. Förklara/påminn om att du har ett beslut från ARN, att du gärna vill lösa detta på ett enkelt sätt men att om det inte går så kommer du att måsta gå vidare med detta till domstol (sätta lite press på dem helt enkelt!) Förhoppningsvis kan ni komma fram till en lösning på det sättet.

Lycka till och hoppas att det löser sig!

Vill du ha mer hjälp eller vägledning är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare