Företaget svarar inte efter en förskottsbetalning, bedrägeri?

Hej,

Mitt företag har beställt en tjänst av ett företag, en fotografering. Fotografen har efter förskottsbetalning på halva summan ställt in fotograferingen och gjort sig okontaktbar. Hur gör jag som företag för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det verkar som du blivit utsatt för bedrägeri eller bedrägligt beteende som du finner i 9 kap 1 och 2 § brottsbalken. Om syftet hos fotografen varit att ”vilseleda” dig att tro att tjänsten skulle bli utförd men tanken var att fotografen skulle få förskottsbetalningen och sedan inte utföra tjänsten så kan detta innebära att ett bedrägeri begåtts. Dessutom har detta självklart inneburit en vinst för fotografen och en förlust för dig och ditt företag vilket också är ett krav för att bedrägeri anses ha begåtts. Att fotografen nu gjort sig okontaktbar efter att ha fått pengarna talar för att syftet varit att lura dig.

För att få tillbaka pengarna kan du antingen via en dom i rättegång få rätt till ersättning eller så finns det möjlighet att du själv kan framställa en fordran gentemot fotografen. Sannolikheten att fotografen betalar in verkar inte vara speciellt hög. Du kan även vända dig till kronofogden för att ansöka om ett betalningsföreläggande, HÄR.

Jag rekommenderar dig att göra en polisanmälan via telefon 11414 eller på polisens hemsida HÄR.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare