företrädesrätt till återanställning

Hej! Varit anställd på ett boende inom Örebro kommun i över ett år. Fick företrädesrätt till återställning i somras. Blev erbjuden tidsbegränsad anställning i 1 år på ett nytt boende. Kände att jag inte trivdes och ville tillbaka till mitt förra boende. Min gamla chef var positivt till detta. När min nuvarande uppsägningstid tog slut så vägrar nu min gamla chef anställa mig som vikarie. Han sa över telefon att han ej vill se mig på området pga mina lasdagar. Trots detta anställer han nytt folk och har ett längre vikariat tillgängligt. Vad gör jag nu då jag är arbetslös och känner mig blåst!? Facket har begärt möte med min gamla chef vilket han nu undviker.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring anställningen hittar du i lagen om anställningsskydd (LAS).

Enligt 25 § LAS har du företrädesrätt till återanställning i det fall du arbetat hos samma arbetsgivare i mer än 12 månader under de senaste tre åren. Din företrädesrätt gäller i nio månader enligt samma paragraf, så om din arbetsgivare behöver mer personal nio månader efter det att du slutade har denne ingen skyldighet att anställa dig. Om det är mindre än nio månader sedan din anställning upphörde gäller alltså fortfarande din företrädesrätt.

Det som är avgörande i ditt fall är om du har kvar din företrädesrätt till återanställning eller om du har förbrukat den enligt 27 § 3 st. LAS, beroende på hur det gick till när du tog en anställning på ett annat boende. Om du fått ett erbjudande från din gamla arbetsgivare under tiden som du skäligen borde tackat ja till, har du förbrukat din företrädesrätt. Om din arbetsgivare inte hade något att erbjuda dig under den här tiden har du alltså kvar din företrädesrätt, det är enbart om du har tackat nej till något som du kan anses bort ha tackat ja till som företrädesrätten är förbrukad.

Förutsatt att du har företrädesrätt till återanställning enligt ovan måste din arbetsgivare erbjuda dig eventuell anställning i det fall du lämnat anspråk på företrädesrätten hos arbetsgivaren, se 27 § 1 st, vilket det låter som att du har gjort.

Om din arbetsgivare dessutom är ärlig med att det är på grund av att du snart har rätt till en tillsvidareanställning som denne inte vill anställa dig borde det inte vara några problem alls i framtida diskussioner med facket, då det definitivt inte är en giltig anledning till att inte anställda dig.

25 § LAS är semidispositiv, vilket innebär att det går att avtala om annat i kollektivavtal. Det är därför bra att kolla upp vad som står i eventuellt kollektivavtal som din arbetsplats är bunden till så du vet exakt vad som gäller i just ditt fall. Jag råder dig till att ta fortsatt hjälp av facket då det kan vara bra att få hjälp i dessa situationer. Om din arbetsgivare åsidosätter din företrädesrätt trots att det är utrett att du ska ha företrädesrätt till återanställning kan du slutligen kräva skadestånd enligt 38 § LAS för skadan du lidit, t.ex. för utebliven lön under denna tid.

Jag önskar dig lycka till och hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Elin NordemanRådgivare