FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/03/2015

Förhör med barn under 15 år

Hej, jag undrar. Min make har misshandlat mig och betett sig orimligt avskyvärt av spärrsättning gentemot våra småbarn. Nu är soc inblandade, dom gör utredning. Men...min fråga är!? Kan dom tvinga att barnen får bli förhörda själva utan att mamma är med!? Jag har hört att innan 15 år, så kan dom inte kräva det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som huvudregel gäller att vårdnadshavare bör vara närvarande vid förhöret om den som hörs är under 15 och om det kan ske utan men för utredningen. Detta innebär dock inte att vårdnadshavaren har en ovillkorlig rätt att sitta med vid förhöret, men att denne åtminstone bör finnas tillgänglig omedelbart före och efter förhöret En vårdnadshavare har med andra ord rätt att närvara om det är lämpligt. Det anses exempelvis inte lämpligt att en vårdnadshavare som är misstänkt för brottet är närvarande. Som regel har det också anses innebära men för utredningen att den vårdnadshavare som är misstänkt får reda på att förhör ska hållas. Detta framförallt när vårdnadshavaren är misstänkt för brott mot barnet men även om barnet intar ställning som vittne. Då båda föräldrarna är vårdnadshavare, varken är gifta eller sammanboende bör det inte hindra att den vårdnadshavare som inte är misstänkt närvarar. Dock bör en bedömning ske i det enskilda fallet. Finns det exempelvis en risk att en persons närvaro kan påverka barnet kan det anses vara till men för utredningen.

Det finns alltså en rätt för vårdnadshavare att närvara vid förhör med barn under 15 år men den är inte ovillkorlig då hänsyn måste tas utredningen. Om det påstådda brottet riktats mot barnet och barnet således är målsägande kan barnet ha rätt till ett målsägandebiträde som ska ta tillvara barnets rättigheter och agera stöd och hjälp för barnet. Särskilt när det gäller barn anses det av stor vikt att skapa en trygg atmosfär under förhöret och hänsyn ska bland annat tas till barnets ålder.

Hoppas att detta ger svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Amanda LidbergRådgivare