Förhörsperson "annan"

En person blir utan att blivit kontaktad innan plötsligt hämtad av polis i hemmet för att tas till förhör som "annan" i en pågående utredning. Vad innebär det att vara "annan"? Är man misstänkt eller är det mer som vittne?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

När polisen förhör en person som "annan" innebär det att det kan vara så att personen har sett eller hört något som kan vara av betydelse för utredningen. Personen är då alltså inte misstänkt och kanske inte heller att anse som ett vittne ännu (som kan ändras senare beroende på om han eller hon har sett/hört något eller inte). Exempelvis förhörs personer av polisen efter dörrknackning i området där ett brott misstänks ha skett som "annan".

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare