Förlängning av uppehållstillstånd

Hej!

Min man är EU medborgare(dansk medborgarskap).Jag är bosnisk medborgare.Vii har bott i sverige i 5år och jag har haft mitt uppehållskort under den tiden, Nu är det så att mitt uppehållskort går ut den 29/6 o jag ska ansöka om förlängning.Väntetid blir ca 15 månader.Jag måste resa nu i juli så min fråga är kan jag resa ut och in med det nuvarande kortet medan jag väntar på förlängning av mitt uppehållskort med tanke på att väntetid för handläggning är så lång. Eller kan man få intyg som visar att man kan komma in i landet tillsammans med pass.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om uppehållstillstånd m.m. finner du i utlänningslagen (UtL).

Jag utgår från att du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd för tillfället. Eftersom du har bott i Sverige i 5 år och du är familjemedlem till en EES-medborgare skall du nu ha rätt till permanent uppehållstillstånd, 3a:7 UtL. Ett permanent uppehållstillstånd är dock inte någonting som du ansöker särskilt om utan Migrationsverket gör en bedömning om detta när de tar emot din ansökan om förläggning av uppehållstillstånd.

Om du åker utomlands under handläggningstiden kan det bli svårt för dig att resa in igen till Sverige innan det nya tillståndet har beviljats, enligt informationen på Migrationsverkets hemsida. Det finns då möjlighet att ansöka om ett visum istället för att komma in till Sverige under väntan på att uppehållstillståndet blir klart. Enligt Regeringskansliets hemsida är medborgare av Bosnien-Hercegovina som har biometriska pass viseringsfri men för att vara säkert rekommenderas det att du kontaktar Migrationsverket för mer information om vad som gäller i ditt fall.

Med vänlig hälsning,

You Jung Lee TörnqvistRådgivare