FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/09/2015

Förmånstagare i livförsäkring

I min sons testamente har han skrivit: Vid mitt frånfälle skall kvarlåtenskapen efter mig tillfalla min moder N.N.

I hans försäkringar står (om han avlider): Utbetalning sker till insatt förmånstagare.

Som förmånstagare står: Den försäkrades make/sambo. Om sådan inte finns, inträder den försäkrades arvingar.

Han är fortfarande obunden utan barn. Därför undrar han: Om han avlider - gäller testamentet även för försäkringarna? Ingår försäkringarna i "kvarlåtenskapen"? Eller bör jag/moder stå som förmånstagare?

Anledningen är att han inte vill att den far han aldrig sett ska kunna ärva.

Tack för snabbt svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det finns en förmånstagare insatt ingår livförsäkringen inte i kvarlåtenskapen, se 14 kap. 7 § försäkringsavtalslagen https://lagen.nu/2005:104#K14. I det här fallet kommer därmed livförsäkringen tillfalla make/sambo om sådan finns vid din sons bortfall, och om sådan inte finns tillfaller livförsäkringen hans arvingar. I och med att han har testamenterat hela kvarlåtenskapen till dig utgör du ensam hans arvinge och livförsäkringen kommer tillfalla dig (se NJA 1996 s. 652 där ett andrahandsförordnande anseende arvingar ansågs ha avsett de universella testamentstagarna, och livförsäkringen tillföll dem, https://lagen.nu/dom/nja/1996s652 ).

Dock skulle han kunna göra dig till förmånstagare för att det inte ska förekomma några frågetecken och ni säkerställer att pengarna vid en sådan situation skulle tillfalla dig. Skulle det vara så att er son i framtiden blir sambo/make kan han ju alltid ändra tillbaka förmånstagarförordnandet.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare