Förmånstagarförordnande

Hej,

Vår pappa har nyligen gått bort och var gift och båda två hade barn från tidigare äktenskap men inga gemensamma. De hade inte skrivit testamente och vi vill lösa arvet så att jag och min bror får ut allt nu. Problemet är att det finns en kapitalförsäkring på ca 25% av kapitalet och vi är inte säkra på hur den ska ärvas. Hans fru är förmånstagare men det finns ingen äktenskapsförord eller enskild egendom saker. Så som jag har förstått det så har vi rätt till pappas del av kapitalförsäkringen eller en kvotdel av hennes kvarlåtenskap den dagen hon går bort.

Hon säger att vi inte har någon rätt alls till kapitalförsäkringen, utan att hennes barn ärver allt som är kvar. Vem har rätt och kan man verkligen blir av men halva arvet på det här sättet när det inte finns enskild egendom, testamente eller äktenskapsförord?

Lawline svarar

Hej!

Huvudregeln för förmånstagarförordnande är att detta inte läggs in i den bortgångnes tillgångar. Det framgår av lag som du kan läsa om här. Det innebär också att det inte är med i det som kallas bouppteckning.

En utbetalning av försäkring utgör inte arv från den avlidna, det kan dock omfattas av rätt till efterarv i vissa situationer. Bedömningen görs när efterlevande makan avlider, men detta gäller främst efterarvingar enligt lag. Det vill säga gemensamma bröstarvingar. Eftersom ni är särkullbarn och vad det verkar får ut hela ert arv efter er far redan nu blir ni inte efterarvingar och har då heller inte efterarvsrätt till försäkringen. Det faktum att ni får ut ert arv redan nu innebär att ni inte blir dödsbodelägare i den efterlevande makans dödsbo.

Denna rätt till efterarv bedöms på samma sätt för alla försäkringar där det är aktuellt med förmånstagarförordnande. Med det menas alla försäkringar som inte ingår i den avlidnes kvarlåtenskap. Så din fråga är lite beroende av hur kapitalförsäkringen bedöms i förhållande till vad som ska inkluderas i bouppteckningens tillgångar. En del försäkringar har också särskilda regler som framgår av avtalet, men som inte är lagstadgade.

Visar det sig att kapitalförsäkringen resulterar i vad som kallas oskäligt resultat kan det jämkas, det framgår av lag och den hittar du här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare