FrågaAVTALSRÄTTGåva14/01/2018

Formkrav: Behövs gåvobrev bevittnas?

Gåvobrev till min sambo gäller X miljoner. Skall gåvobrevet bevittnas av två personer samt undertecknas av mig och min sambo?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga krav på att gåvobrev ska bevittnas. Det som krävs är att du skriver på gåvobrevet och ger det till din sambo. 1 § Lag (1936:83) angående vissa utfästelser om gåva. Det är däremot alltid en fördel att ha bevittnade avtal, eftersom det då finns personer som kan intyga avtalets riktighet!

Lawline hjälper dig gärna att skriva gåvoavtalet, klicka här för mer information!

Emmy PetterssonRådgivare