formkrav för arvsrättsliga frågor

Gäller muntligt avtal i samband med arvsfrågor där testamente saknas?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att frångå den legala arvsordningen (den som framgår av lag) så måste man skriva ett testamente. Ett testamente ska vara skriftligt, undertecknat och bevittnat enligt 10 kap. 1 § Ärvdabalken. Detta innebär att man inte kan frångå den legala arvsordningen genom ett muntligt avtal.

Det finns ju dock många andra avtal på det arvsrättsliga området. Det finns inget allmängiltigt svar angående formkraven för arvsrätten, eftersom det varierar mellan olika frågor. Om du fortfarande undrar om ett formkrav på arvsrättens område så får du precisera din fråga så gör vi vårt bästa för att svara på den.

Med vänliga hälsningar,

Josefin JennerheimRådgivare