Formkrav för samboavtal

Min son med sambo har skrivit ett samboavtal hos juristjouren 2010. Nu ska de separera och sambon säger att det inte gäller för namnteckningarna inte är bevittnade. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Nej, det stämmer inte. Ett samboavtal behöver inte ha bevittnade namnteckningar för att det ska vara giltigt. Formkraven för samboavtal är att det ska vara skriftligt och undertecknas av samborna (9 § 2 stycket sambolagen).

Att namnteckningarna ska vara bevittnade kan givetvis vara bra ur en bevisningssynpunkt, men vad jag förstår det som av din fråga så är båda överens om att de skrivit ett samboavtal. Det enda som kan göra att ett samboavtal, som följer formkraven, inte gäller är om det vore oskäligt (9 § 3 stycket sambolagen).

Svar

Din sons samboavtal gäller. Detta eftersom att det är skriftligt och att sambornas namnteckningar finns. Samboavtal har inget krav på att namnteckningarna måste vara bevittnade.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, om du har fler funderingar eller behöver få något förtydligat så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare