Formkrav för samtycke till andrahandsuthyrning

Hej!

Jag har i ett e-mail från min hyresvärd fått tillstånd att hyra ut min lägenhet i andra hand. I e-mailet är avtalsnumret skrivet. Räcker det juridiskt sätt eller behöver tillståndet vara på ett separat dokument?

Min e-post adress är annadegroat@icloud.com

Med vänlig hälsning

Anna de Groat

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen kräver endast att hyresgästen har hyresvärdens samtycke för att få hyra ut i andra hand, 12 kap. 39 § jordabalken. Det ställs inga krav på hur detta samtycke ska vara utformat. Ett muntligt samtycke skulle alltså kunna vara tillräckligt även om ett skriftligt samtycke är att föredra då det blir lättare att bevisa vad som sagts ifall en tvist skulle uppstå.

Ett e-mail med uppgifter som gör att det är lätt att förstå vilken hyresgäst/lägenhet som samtycket avser bör därmed räcka gott. Du behöver alltså inte upprätta ett ytterligare separat dokument.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare