Formkrav vid försäljning av bostadsrätt

Hej Lawline!

Jag har en etta bostadsrätt som jag funderar att sälja. Dock vill jag inte anställa en mäklare som gör jobbet åt mig. Jag vill stå för försäljningen själv.

Vad är den rätta juristiska vägen att gå?

Tack för en bra sida!

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Gällande försäljning av en bostadsrätt finns det inget krav på att en fastighetsmäklare måste anlitas.

De krav som däremot ställs vid försäljning av fast egendom, tillika en bostadsrätt, uppställs i 4 kapitlet 1 § jordabalken. Dessa lyder kortfattat att det för det första måste upprättas en skriftlig köpehandling som signeras av såväl säljare som köpare. För det andra måste det framgå vilken fastighet det gäller samt uppgift om överenskommen köpeskillnad. För det tredje och sista skall avtalet förklara att det handlar om en överlåtelse mellan de involverade parterna (köpare och säljare).

Det kan dock vid fastighetsöverlåtelser ändå rekommenderas att man säkerställer dess juridiska utformning då det oftast kan handla om såväl stora överlåtelsesummor som en relativt hög risk för framtida tvistemål om fastighetens beskaffenhet. Undrar du mer om detta eller är intresserad av fortsatt juridisk rådgivning i ärendet är du välkommen att kontakta oss per telefon på 08 - 533 300 04.

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare