Formkrav vid gåva av fastighet och lagfartansökan för densamma

När man ger bort lös egendom så behöver inte gåvobrevet bevittnas. Om man ger bort en fastighet så måste gåvobrevet bevittnas. När det gäller testamente så måste ju vittnena var där fysiskt för att se att den som skriver under är vid sina sinnens fulla bruk. Min fråga är, behöver vittnena vara närvarande när den personen som ger bort fastigheten skriver under gåvobrevet? Giltigt? Har hört från vissa att det inte behövs. Då förstår jag inte varför det överhuvudtaget ska bevittnas. Kan ni förklara varför!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.
Vid gåva av fastighet regleras det i Jordbalkens (JB) 4 kapitel. Enligt 4 kap. 29 § så är det samma formkrav för gåva som för köp, det innebär att ett gåvobrev måste följa formkraven i JB för att vara giltigt. Det betyder att gåvobrevet måste vara skriftligt, innehålla en förklaring att givaren överlåter fastigheten såsom gåva, hur stor del som överlåts och slutligen måste både givare och mottagare skriva under.

Uppfyller gåvobrevet ovanstående formkrav är det giltigt. Så det krävs inget bevittnande av namnteckningen för giltighet. Däremot så kan gåvomottagaren med hjälp av gåvobrevet söka lagfart på fastigheten. För att kunna få lagfart måste däremot säljarens underteckning bevittnas av två personer enligt JB 20 kap 7 §.

Så kravet på namnteckningens bevittnande är inte kopplat till gåvobrevets giltighet, utan möjligheten att kunna söka lagfart på en fastighet som man har fått i gåva. När en underskrift ska bevittnas krävs att vittnet är närvarande och ser när avtalet skrivs under, det är där själva bevittnandet ligger. Man kan alltså inte i efterhand bevittna en redan gjord namnteckning.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare