Förolämpning, förtal, ofredande, sexuellt ofredande m.m

Jag får minst 15 sms från den man jag lämnat bla attjag är en fitta tattar knullare att jag stjäl hans kläder mm att jag träffar en tattare och knullar min halvbror.. han går även å sprider dessa rykten att jag pundar och förstör på så sätt dom praktikplatser jag är på. Förnedrar mig med lögner till folk i hans omgivning och vi bor i en köping och då går rykten fort ibland folk.Han tycker jag ska gå å dö för jag är inte värd att leva. Undrar om jag kan anmäla detta å vad räknas detta som? Har svårt alla sms och jag har massa vittnen till hans beteende.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Detta ska du absolut anmäla. Det är viktigt att du återberättar allt du vet och visar upp alla sms du fått från ditt ex med sådant innehåll som du nu nämner. Brott som ditt ex kan ha gjort sig skyldig till (beroende på formulering, innehåll, vem ditt ex vänt sig till när han uttalat sig) är förolämpning enligt 5:3 BrB, förtal enligt 5:1 BrB (utpekande av annan som brottsling eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning), ofredande enligt 4:7 BrB (jämför "annat hänsynslöst beteende"), sexuellt ofredande enligt 6:10 2 st BrB eller olaga förföljelse enligt 4:4b § BrB. Eventuellt skulle också grov kvinnofridskränkning kunna vara för handen jfr 4:4a § 2 st BrB.

Mitt råd till dig är att anmäla allt du blivit utsatt för snarast!
Mvh

Mimmi OrreniusRådgivare