Förolämpning och dess påföljd

Hej!

Under 2.5 år var jag tillsammans med en kille som aldrig riktigt tog min vilja på allvar. Under en femmånadersperiod så hade vi väldigt ofta sex trots att jag sa nej. När jag blev sur gav jag tillslut med mig. Men en dag stod jag på mig. Jag fortsatte säga nej men han gav sig inte utan tryckte ner mitt huvud i kudden och körde sitt race. Jag började gråta och gick sedan hem. Den här händelsen har hemsökt mitt huvud sedan dess men eftersom jag älskade honom så mycket valde jag att se förbi det. Nu när han gjort slut funderar jag på att anmäla honom för övergrepp, och skrev därför till honom. Han hävdar då att jag endast hittat på historien för att försöka kontrollera honom och hämnas för att han dumpade mig. Han funderar även på att anmäla mig för förtal.

Nu är det ju så att jag själv ser att jag inte har något bevis att komma med för övergrepp, och att vi var tillsammans ett år efter det definitivt talar för min nackdel. Jag förstår även att det vi skrev i chatten kan användas mot mig som förtal.

Min fråga är nu, hur fungerar det om jag blir anmäld för förtal? Kan jag bli det utifrån denna händelse och vilka konsekvenser skulle det få, både kortsiktigt och långsiktigt när det gäller belastningsregisterutdrag och jobbsökande etc?

Måste även tillägga att jag är dömd för stöld där jag fick böter samt villkorlig dom, och den har jag 1,5 år kvar på ungefär.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du behöver inte oroa dig för att bli dömd för förtal då denna bestämmelse kräver att den nedsättande uppgiften har lämnats till annan än den angripne. Det räcker alltså inte att den är ägnad att komma till annans kännedom, uppgiften måste ha kommit till en tredje mans kännedom. Förtal 5 kap 1 § hittar du här.

Det som istället kan bli aktuellt är förolämpning( se 5 kap. 3 § BrB) men här krävs att rekvisiten(kraven) är uppfyllda. Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot personen döms för förolämpning. För att dömas för förolämpning krävs det att du har ett uppsåt att såra offrets självkänsla. Då detta inte var ditt syfte så ska du inte behöva dömas för förolämpning. Det åligger vidare din före detta kille att visa på att du har detta uppsåt och det kommer troligen vara svårt för honom i bevishänseende.

Straffet för förolämpning är böter. Enligt 17 § p.9 försvinner en notering om bötesbrott ur registret efter fem år enligt Lagen om belastningsregister.

Hoppas detta var till hjälp.

Med Vänliga Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare