Förolämpning och förtal

Hej,

En gammal tjejkompis anklagar mig, efter att ha bjudit mig på middag, vara snål och omanlig. Hon skriver hur hon och hennes väninnor skrattar åt mig och upprepar vid flertal tillfälllen hur fruktansvärt omanligt mitt beteende är. Hon skriver vidare att hon förstår varför jag aldrig haft flickvän. Dessvärre blev jag irriterad och skrev att jag äcklas av hennes beteende och att hon är korkad. Har någon av oss begått en åtalbar handling? Om hon skulle välja att anmäla mig, vilka eventuella straffpåföljder skulle jag kunna få?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt min bedömning har ingen av er begått en åtalbar gärning. Närmast till hands skulle förolämpning enligt Brottsbalken 5 kap 3 § (här) kunna ligga, men att kalla någon korkad samt säga att man äcklas av personens beteende lever troligen inte upp till förutsättningarna att se det som en smädelse genom kränkande tillmäle eller beskyllning.

Att din tjejkompis har sagt till sina väninnor att du är snål och omanlig skulle kunna utgöra förtal enligt BrB 5 kap. 1 §, då det inte riktar sig direkt mot dig. Dock faller egenskaper som är vanliga och inte särskilt klandervärda (som att vara snål) inte under brottet förtal. Inte heller din gamla tjejkompis har därför begått en brottslig gärning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare