Förolämpning och ofredande

Hej! En fd kollega har i ett antal sms anklagat mig för att vara rasist och psyksjuk samt ett flertal rena påhitt och saker jag ska ha gjort och saker andra kollgor ska ha sagt om mig. Han försökte först bjuda ut mig och allt detta startade när jag sa nej. Han slutar inte skicka sms. Kan jag anmäla honom för detta? Jag har kvar alla sms där han anklagat mig. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom din före detta kollega har beskyllt dig för att vara rasist och psyksjuk samt, verkar det som, påstått att du betett dig på ett skamligt sätt eller dylikt och vänt sig direkt till dig kan man se hans handlingar som förolämpning i enlighet med 5 kap. 3 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1). Jag vet inte varför kollegan har gjort det här mot dig, men det kan väl antas att det är för att såra dig eller liknande. Jag skulle därför säga att rekvisiten i paragrafen är uppfyllda.

I övrigt verkar det som att han har skickat många sms till dig. Det i kombination med att han skriver saker av kränkande natur kan ses som att han betett sig hänsynslöst mot dig och att det även rör sig om ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1).

Sammanfattningsvis kan det ses som att din före detta kollega har begått två brott mot dig, förolämpning och ofredande. Du kan vända dig till polisen för att anmäla detta om du vill det.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare