FrågaEKONOMIÖvrigt28/09/2017

Försäkring vid bedrägeri

Hej !

Jag har blivit utsatt för aktiebedrägeri från en agent i Sydkorea och de satsade pengarna är borta - finns det någon försäkring som täcker detta bedräger ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att en försäkring ska kunna ersätta dig för pengarna du har förlorat krävs det att du har haft försäkringen tecknad vid tidpunkten för bedrägeriet. Det krävs också att försäkringen du har tecknad täcker bedrägerier. Det går inte att teckna någon försäkring i efterhand som ska täcka en förlust som uppkommit innan försäkringen träder i kraft. Om det finns någon försäkring som täcker bedrägeriet beror på vad du har för försäkringar tecknade. Det du bör göra är att ringa till ditt/dina försäkringsbolag och fråga om din ekonomiska förlust är något som täcks av försäkringsvillkoren. Du bör också anmäla detta hos Polisen. Förhoppningsvis har Polisen möjlighet att utreda ditt ärende.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare