Försäkringsersättning vid rattfylleri

Hej!

Körde rattfull och körde på en parkerad bil, hur ligger det till med försäkringen?

Kommer jag att få något ut för bilen jag körde eller måste jag stå för allting???

Hur blir det med bilen jag körde på, betalar jag endast självrisken eller måste jag stå även där för hela skadan???

Tacksam för snabb återkoppling!

/Dennis

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Skadorna på ditt fordon
Om skadorna som du orsakat på ditt eget fordon kommer ersättas beror på vilket försäkringsavtal du har. För att få ett klart svar på din fråga bör du kontakta ditt försäkringsbolag eller se närmare på villkoren i ditt försäkringsavtal. Om skadorna täcks av försäkringen kan ersättningen dock komma att skrivas ned enligt försäkringsavtalslagen 4 kap. 5 § st. 2 (här).

Skadorna på det andra fordonet
Trafikskadeersättning kommer täcka skadorna på det andra fordonet enligt trafikskadelagen 11 § st. 1 (här).

I trafikskadelagen 20 § st. 1 (här) finns dock en regel som ger försäkringsbolaget som betalat ut trafikskadeersättningen en rätt att kräva dig som förare på det utgiva beloppet om du gjort dig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri.

Hoppas detta svarade på din fråga.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare