Försäkringskassans serviceskyldighet

Vilken skyldighet har en personlig handläggare på försäkringskassan att svara på mina mail?

Jag vågar inte prata med honom på telefon då jag fick en kraftig panikattack och därför bett honom svara via mail. Skickat två mail men inget svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäkringskassan är en svensk förvaltningsmyndighet och hela myndigheten och dess anställda måste följa de bestämmelser som finns i förvaltningslagen (FL). Enligt 4 § FL ska varje myndighet lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Enligt bestämmelsen har alltså Försäkringskassan en serviceskyldighet gentemot dig som privatperson.

När du ställer en fråga ska myndigheten besvara den så snart som möjligt. (4 § 2 st. FL). I ditt fall har du önskat ha kontakt med handläggaren via mail. Enligt 5 § 2 st. FL ska myndigheterna också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post (mail) och att svar kan lämnas på samma sätt. Handläggaren har alltså en lagstadgad skyldighet att svara på frågor även via mail.

I ert fall skulle jag skicka ytterligare ett mail där du påminner handläggaren om dennes serviceskyldighet enligt förvaltningslagen. Anser du att du har blivit felaktigt behandlad av Försäkringskassan eller handläggaren vid handläggningen av ditt ärende kan du klaga hos Justitieombudsmannen, JO. (här)

Lawline RådgivareRådgivare