Försäkringsvillkor vid hyra av släp

Hej,

Jag hyrde släp från en bensinstation och fick olyckligt nog EN skada på släpet under hyrtiden. I hyresavtalet står detta:

4. Försäkringsvillkor

Samtliga släpvagnar är försäkrade. Hyresmannens självrisk gentemot uthyraren är per skada 1 000:-. Hyresmannen friskrivs ej från ansvar för reparationskostnader avseende skador som uppkommit genom vårdslöshet eller slarv, t.ex att stödhjul/ben inte fällts upp.

Finns det något som säger att jag skulle behöva betala något annat än 1000 kr?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga har du genom en olyckshändelse orsakat släpet en skada. Har skadorna uppkommit genom vårdslöshet, alltså genom att du på något sätt inte varit tillräckligt försiktig, kan du bli skadeståndsskyldig för reparationskostnaderna också. Eftersom skadan på släpet uppkom genom en olycka bör du inte vara skyldig att betala mer än självrisken, d.v.s. 1000 kr. Dock kan du få vara beredd på att bevisa att skadan inte skedde på grund av din vårdslöshet.

Vänligen,

Malin NilssonRådgivare