FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet21/04/2017

Försäljning av delägd stuga

Vi är 3 syskon som ärvt en stuga. Vi är 2 som vill bli utköpta..hur går vi tillväga? Tacksam för svar på mejl.

Mvh

Inger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Om ni äger stugan tillsammans är ni samägare enligt lagen om samäganderätt (SägL). Enligt SägL krävs samtliga delägares samtycke för att sälja den delägda egendomen i sin helhet. Varje delägare är dock fri att sälja sin egen del av egendomen. Ni två kan alltså sälja av era andelar även om den tredje andelen behålls av den tredje delägaren. Ni kan däremot inte tvinga den tredje delägaren att köpa era andelar eller besluta om att sälja hela stugan.

Om det inte går att sälja era andelar utan den tredje andelen kan en domstol besluta om att försäljning av hela egendomen ska ske på offentlig auktion enligt SägL. Genom en rättslig process kan ni alltså tvinga fram en försäljning av hela stugan, om det skulle vara svårt att lösa situationen på annat sätt.

Lawline RådgivareRådgivare