Försäljning av hus under marknadsvärdet - förskott på arv?

Hej Vi har särkullsbarn på varsitt håll och ett gemensamt barn. Vi undrar om vi kan vi sälja vårt hus till taxeringsvärdet till vår gemensamma son och bo kvar så länge vi vill. Kan han få krav på sig för detta vid någons bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Praktiskt sett är en sådan försäljning du beskriver möjlig. Säljer ni ert hus till sonen för ett pris som understiger marknadspriset på huset kommer mellanskillnaden att kunna ses som en gåva. Vi säger att marknadspriset är 1 000 tkr och er son får köpa huset för 600 tkr, i det fallet kommer 400 tkr att ses som en gåva från er till sonen. Huvudregeln är att ni är fria att ge en sådan gåva till er son, men konsekvensen kan bli att gåvan vid ett arvskifte räknas som ett förskott på arv. Reglerna om förskott på arv finns i 6 kap. 1 § ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K6P1S1. Ses gåvan som ett förskott på arv kommer detta belopp att dras av från er sons arvslott, när i framtiden arvet efter er ska fördelas mellan era barn. Om vi fortsätter med exemplet ovan så kommer då er son att få 400 tkr mindre i arv vid er bortgång. Man ser det som att ni i ett sådant fall redan har delat ut en del av arvet i förtid. Dessa 400 tkr fördelas då istället på särkullbarnen.

En gåva ses dock bara som förskott på arv om inget annat har föreskrivits vid överlåtelsen. Bara ni ser till att vid överlåtelsen av huset klargöra att detta inte ska ses som förskott på arv, så kommer överlåtelsen inte att påverka er sons arv. Det bästa vore att ni skriver in detta i köpehandlingen vid överlåtelsen, för att förhindra framtida bevissvårigheter. Ni skriver alltså i köpehandlingarna att ”överlåtelsen ska inte utgöra förskott på arv” eller liknande. I övrigt så blir det som en vanlig försäljning, och huset kommer efter köpet att tillhöra er son som då är fri att låta er bo där om han vill.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Cecilia KnutsenRådgivare