Förskott på arv

Hej! Jag och mina två syskon är arvtagare efter min farmor då min pappa har gått bort. Nu precis har vi fått brev i posten som visar att min farbror har köpt min farmors fastighet och brevet gäller nu en gåva/förskott av arv. Vi anar att han har fått köpa huset till ett icke-marknadsmässigt pris. Kan vi hävda något eller är det så att min farmor kan sälja sitt hus till vilket pris hon vill?

Min farmor har också valt att dela ut pengar till oss i tre års tid som "julklapp/förskott av arv". Då har vi fått en mindre summa precis som alla andra barnbarn och min faster och farbror har fått betydligt mer pengar. Hur gör man här? Kan vi hävda något? Vi borde ju fått lika mycket som min faster och farbror då vi är arvtagare och inga barnbarn i denna bemärkelse.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna gällande arv och förskott på arv finns i ärvdabalken.

Jag delar upp svaret i två delar där jag behandlar varje fråga var för sig. Jag börjar med frågan angående köpet/gåvan av fastigheten. Det finns ingen begränsning för vilket pris din farmor säljer fastigheten för, däremot om hon säljer den till ett stort under pris under marknadsvärdet så ses det som en gåva. En gåva blir som ett förskott på arv om det framgår att det ska ses som ett förskott, vilket ni i det här fallet fått meddelande om. Det som händer är att summan av gåvan ska räknas av på arvet efter er farmor efter hennes död. Ni kommer alltså då i efterhand kompenseras för att er farbror fick förskott på arvet i form av fastigheten. Men er farmor har rätt att sälja huset/ge i gåva huset till det priset hon vill.

Den andra frågan angående julklapparna regleras också i samma lagregler. Om summan ska anses om förskott på arv så ska det senare efter arvlåtarens död kompenserar upp till den part som inte fått förskott på arv. Det betyder alltså att om ni får en mindre summan nu så kan ni inte hävda något utan det kan ni göra först senare när ni ska få ut ert arv. Om det inte framgår att det ska vara ett förskott på arv så ska det ses som en gåva och det finns då inget ni kan göra. Ni har dock alltid rätt till er laglott vilket ni kan hävda. Men mindre summor av pengar till julklapp utan föreskrift att det är förskott på arv kommer inte att ses som ett förskott. De summorna kommer inte då att räknas av på arvet.

Sammanfattningsvis kan sägas att fastigheten får säljas till ett underpris om det ses som gåva och förskott på arv vilket sedan kommer avräknas från farbrorns del. Pengarna kommer räknas av om de framgår att de ska vara ett förskott på arv annars kommer de endast ses som en gåva.

Vill du vet mer se 6 kap. ärvdabalken.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia GustafssonRådgivare