Förskott på arv

Hej! Har precis fått reda på att vår mor skrivit över sin fastighet till vår bror,vi är två syskon till, vår mor är 80 år och har haft stroke mm varvid vår bror skött hennes ekonomi trots att vi andra syskon påtalat att hon skulle ha en utomstående good man. Tror dessutom att vår bror utnyttjat situationen, då han har haft all tid att påverka vår mor då han är förtidspensionerad och väldigt manupelaktiv enligt mig o min syster. Vår far dog 1967 och vi har inga andra syskon i livet, dessutom skedde denna överlåtelse i hemlighet utan att jag o min syster hade en aning. Kan det verkligen få gå till då här??? jag o min syster känner oss väldigt lessna förbannade o orättvist behanlade. Kan tillägga att vid konfrontation med vår mor så svarade hon att jag(Pernilla)skulle ha del av detta o jag frågade hur.jo jag sa det till Göran(vår bror) o jag frågade då hur o min syster då? svar jamen hon har ju redan ett hus. Allt känns väldigt olustigt o fel för mg o min syster vad göra? Väldigt tacksam för svar Med vänlig hälsning P

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken gäller som huvudregel att vad en arvlåtare under sin livstid givit en bröstarvinge ska ses som ett förskott på arvet. Förskott på arv avräknas vid det kommande arvskiftet. Enligt 6 kap. 3 § är det värdet vid mottagandet av gåvan som ska avräknas.

När din mor avlider och arvskifte ska ske ska alltså värdet på det hon givit din bror (värdet vid mottagandet) avräknas från din brors lott. Är lotten inte så stor att avräkning till fullo kan ske behöver han dock inte betala tillbaka överskottet såvida inte han och er mor kom överens om det då förskottet gavs, 6 kap. 3 § ärvdabalken.

När förskott givits räknas arvslotterna storlek ut på följande sätt. Kvarlåtenskapens värde ökas med förskottets värde och därefter fördelas kvarlåtenskapen på de respektive arvslotterna. Är förskottet så stort att det inte till fullo kan avräknas från förskottsmottagarens lott (så som nämns i stycket ovan) ökas kvarlåtenskapens värde med den summa som kan avräknas, 6 kap. 5 §.

Lawline RådgivareRådgivare