Förskott på arv

Hej!

Jag har två gamla föräldrar (gifta) i livet med ganska stor förmögenhet. Min far har en son sedan tidigare, dvs ett särkullbarn finns. Min far vill nu ordna upp så mycket av det ekonomiska som möjligt innan han går hädan. Jag undrar om han tänker rätt kring det här med giftorättsgods:

Min far såg till att min halvbrors mamma fick en lägenhet, som hennes son sedan ärvde. Likadant har han gjort så att min mamma äger lägenheten de bor i nu, i syfte att jag ska ärva den sedan. Dvs, vi får en lägenhet var av våra respektive mammor. Resten delar vi förstås lika på. Problemet är att denna lägenhet är giftorättsgods (antar jag), eftersom de bor tillsammans i den nu. Nu tycker dessutom pappa att lägenheten ska skrivas över på mig, men kan man göra så, och blir det i så fall som han har tänkt sig?

Tack för en bra site!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån dina uppgifter så tror jag att du antar korrekt, dvs att lägenheten utgör giftorättsgods. För att den ska utgöra enskild egendom krävs att de har upprättat ett äktenskapsförord i enlighet med 7 kap 1-3 §§ äktenskapbalken. Detta innebär att den även kommer ingå i en framtida bodelning enligt 10 kap 1 §.
Om dina föräldrar samtycker så kan lägenheten skrivas över på dig, tänk dock på att bostadsrättsföreningen kan ha synpunkter på detta, samt att gåvan till dig kommer att ses som ett förskott på arv om ni inte nedtecknar ett förordnande om att den inte ska ses som det, enligt 6 kap 1 § ärvdabalken.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare