Förskott på arv

Min far dog 2010 och min mor sitter i orört bo. Det har nu kommit till min kännedom att hon gett bort min fars del i ett företag till min syster i gåva. Jag vet inte om det finns ett gåvobrev på detta men det bör det ju göra. Min fråga är om hon har rätt att göra så och det inte ska ses som förskott på arv

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga jag ska försöka besvara den så gott jag kan!

Då ni är helsyskon och, som jag förstår det finns inte heller några särkullbarn hos dina föräldrar, blir allt som en förälder ger bort i gåva till dig eller din syster ett förskott på arv, vilket framgår av Ärvdabalk (1958:637) 6:1 (ÄB) första stycket. Detta är en presumntion för att gåvan ska räknas som förskott, med det menas att din mor måste bryta presumntionen för att gåvan ej ska anses vara förskott på arv. Hon måste därför på något vis förmedla att hennes vilja är att gåvan av fastigheten endast ska vara en gåva, och inte ett förskott på arv. Detta brukar göras i gåvobrevet men kan också göras på annat vis. Det ska dock framgå klart och tydligt att gåvan inte ska vara ett förskott på arv för att presumntionen ska brytas.

Har hon inte angett detta kommer gåvan att räknas som ett förskott på arv. Detta innebär att en avräkning görs från din systers framtida arvslott. När avräkning görs från din systers arv i framtiden så går man efter förskottets värde vid tidpunkten för när hon mottog fastigheten, 6:3 ÄB. Är fastigheten värd 1 000 000 idag och hela boets värde är värt 3 000 000 vid din mors död kommer alltså du få 2 000 000 och din syster endast 1 000 000 ur boet.

Som huvudregel kan dock aldrig din syster bli återbetalningsskyldig om boets värde vid din mors död är lågt. Hon kan dock bli återbetalningsskyldig till den del du enligt lag har rätt till, dvs din laglott. Din laglott är i detta fall 25% av hela dina föräldrars kvarlåtenskap, inklusive fastigheten, vid din mors död. Säg att fastigheten är värd 1 000 000 idag, men din mor endast har tillgångar om 100 000 när hon dör så har du rätt till 1 100 000 x 0,25 % = 275 000. Din syster kommer i så fall få utge 175 000 kr, dvs det som fattas till dig för att du ska få ut din laglott.

Hoppas det vara svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare