Förskott på arv

Vår mor har avlidit . Efterlämnat ett arv på 240 000 kr. En av bröstarvingarna har för en tid sedan fått en gåva och ett gåvobrev har underskrivits . Men då beloppet på denna gåva var på 100 000 kr anser vi , övriga arvingar, att det inte gått riktigt till och att denna gåva ska tillräknas boet. Vi anser dessutom att vår mor inte var vid sina sinnen fulla bruk när hon undertecknade gåvobrevet. Vad har vi för chanser att få gåvobrevet att ogillas och dessa 100 000 kr att tillfalla dödsboet ??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Det som har skett kallas förskott på arv (6 kapitlet 1 § ärvdabalken) och innebär att gåvor som en bröstarvinge har fått av sin förälder kommer att avräknas dennes lott. Det innebär att när egendomen ska tas upp till bouppteckningen så kommer den att vara 240 000 + 100 000. Från det kommer sedan era lotter att fördelas. Ni kommer alltså ur den summan att dela på en lika stor lott var. Den arvinge som fick gåvan kommer alltså att behöva betala tillbaka en summa för att ni ska kunna få ut ert arv.

Detta gäller bara om det inte på gåvorbrevet är angett att det inte ska vara förskott på arv.

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare