Förskott på arv

Hej. 4 månader innan min faders bortgång så övertog jag en bil (amerikanare). Ca värde 100.000-150.000. (Vet inte värdet) värdet spelar ingen roll för mig med tanke på de var våran hobby. Nu efter hans bortgång så vill mina andra bröder att bilen ska in i arvet.. Fast de är inget skrivet att de är ett förtida arv eller gåva men har "vittnen" som vet att de var fars sista önskan att jag skulle ha den.. Vad säger lagen å vad är rätt/fel? Hur går jag tillväga?

Med vänlig hälsning, uppskakad.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Tillämpliga bestämmelser finns i ärvdabalken (ÄB). Du har fått en gåva från din nu avlidna far. Enligt 6:1 ÄB ska gåvor från en arvlåtare till en bröstarvinge (vilket du är enligt 2:1 ÄB) avräknas som förskott på arv, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Det finns således en presumtion om att gåvan ska avräknas på ditt arv. Du måste därför styrka att annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare