FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt19/10/2016

Förskott på arv

Min farmor har under en 4-5årsperiod skickat mig pengar från hennes besparingar/pensionsinkomst, både mindre och större belopp. Jag är alltså barnbarn och stått henne närmast. Utmärkande är då hon hjälpte mig att köpa lägenhet och bidrog till insatsen. Nu har hon hastigt och olyckligt gått bort och resterande släktingar (farfar+dotter) undrar var pengarna tagit vägen. De pengar hon gett mig har varit gåvor/julklappar/födelsedagspresenter etc. Har de rätt att kräva tillbaka alla pengar hon någonsin gett mig under denna period?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna gällande din fråga finns i Ärvdabalkens sjätte kapitel (här).

En anledning till att dina släktingar kan tänkas kräva tillbaka pengarna är att de ser gåvorna som förskott på arv, som därmed ska avräknas. Dock är det endast gåvor som den avlidne gett sina avkomlingar som avräknas. Detta framkommer av ÄB 6:1 (här).

Gåvor till barnbarn avräknas endast om dennes förälder (och den avlidnes barn) själv har avlidit. Som jag tolkar det finns inte din pappa längre i livet. Gåvorna presumeras därmed vara förskott på arv, då du träder i din pappas ställe. Gåvornas värde ska därmed läggas till din farmors kvarlåtenskap vid beräkningen av arvs- och testamentslotter, för att sedan fördelas på samtliga arvingar. Efter fördelningen kommer den summa som du har fått i gåvor att räknas av från ditt arv, då utgångspunkten är att samtliga arvingar i slutändan ska få lika mycket. Denna följd framkommer av ÄB 6:5 (här).

Då jag inte känner till de specifika omständigheterna i din situation kan jag inte ge dig ett närmare svar än så. Jag hoppas att du ändå fick svar på din fråga! Annars är du varmt välkommen att återkomma i kommentarsfältet nedan!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare