Förskott på arv

Pappa dog 91 villa och sommarstuga fanns vi är tre syskon hon sålde till min bror för en billig peng. Syster min frågade inte efter vilket jag blev inte tillfrågad. Är det förtida arv.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt Ärvdabaken 6:1 föreskrivs att vad arvlåtaren under sin livstid har gett till en bröstarvinge (arvlåtarens barn), ska avräknas som förskott på personens arv efter arvlåtaren, om inget annat har föreskrivits. Detta kan vara om arvlåtaren, er pappa, har gjort klart att egendomen inte ska vara förskott, eller att syskonen godkänt förskottet.

Att sälja egendom till väsentligt lägre pris, så att personen som köper kan gagna sig värdet av det då betalningen inte motsvarar värdet på egendomen, kan tveklöst ses som förskott på arv.

Avräkning ska sedan ske på din brors arv, med det värdet som han gagnat sig, dvs. mellanskillnaden mellan värdet på sommarstugan och köpeskillingen, Ärvdabalken 6:3.

Hoppas svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag och tack för att du vände dig till Lawline!

Marcus AnstrinRådgivare