Förskott på arv

Hej,

min mamma vill skänka sin sommarstuga till mig som ett förskott på arvet. Jag har också en syster. Min mamma har tagit in en mäklare som har gjort en värdering på sommarstugan. Räcker det som underlag eller krävs det en särskild värderingsman och skall man bifoga ett värderingsutlåtande till gåvobrevet som min mamma skriver?

Ett alternativ till ovanstående förfarande är att min mamma skänker sommarstugan till mig och att det inte ingår i arvet och att jag skriver ett skuldebrev till min syster på halva sommarstugans värde då hon inte vill ha några pengar just nu, men det känns lite juridiskt komplicerat med ett skuldebrev. Man skall komma överens om en ränta och kan man skriva att skulden regleras i samband med bouppteckning?

Hälsningar Martin

Lawline svarar

Hej Martin!

Vad trevligt att du hittat till Lawline!

Din fråga är lite beroende av hur mycket andra tillgångar din mor har. Om hon har andra tillgångar som gör att din syster kommer få motsvarande peng vid din mors bortgång förefaller det lämpligt med ett gåvobrev där det framgår att fastigheten är ett förskott på arv. Ett värderingsunderlag är bra att bilägga till gåvobrevet. Det behöver i så fall vara skriftligt.

Om din mor inte har tillgångar på det sätt jag beskrivit ovan är det fördelaktigt att ha ett skuldebrev, men det blir egentligen ingen skillnad vid din mors bortgång eftersom det du fått i förskott på arv kommer inkluderas i hennes bouppteckning och saknas det då tillgångar får du ersätta din syster för den halvan som hon har rätt till. Ett skuldebrev skulle i så fall vara ett bevis för din syster om du skulle försöka undanhålla att du fått förskott på arv, men om jag läser mellan raderna i din text förefaller det som du och din syster är på god fot med varandra, vilket i så fall skulle göra skuldebrevet överflödigt.

Eftersom jag inte har alla fakta och inte heller har träffat er kan jag inte säga med säkerhet hur ni ska gå till väga. Detta är ett förslag. Ni kan ta hjälp av våra jurister för att få en mer grundlig genomgång. Det gör du genom att klicka här. Där står det hur du går till väga samt vad det kostar.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare