Förskott på arv - återgå?

Hej, min fråga gäller följande;

Jag och mina tre syskon fick alla lika stora delar från vinsten av försäljningen av vår mors bostadsrätt, som förskott på arv.

Vår mor lever fortfarande och bor nu på ett demensboende.

Min ena bror dog i cancer under våren och hans make tog över min brors förskott på arvet.

Borde inte detta förskott gå tillbaka till vår mor, eftersom min brors död gör att han inte kan ärva vår mor?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga och för att du har använt dig av vår expresstjänst!

Förskottet ska tyvärr inte gå tillbaka till er mor, utan din brors make ärver - Se förklaring nedan

Tillämpligt lagrum: Ärvdabalken (1958:637) - vidare förkortad "ÄB" och som du hittar här.

I ditt fall ska förskottet inte gå tillbaka till er mor utan den summa som förskottet på arvet utgör, ska ingå i din brors kvarlåtenskap vid hans bortgång. Förskott på arv kan ses som en gåva som din bror har fått fri förfoganderätt över. Skillnaden mellan rena gåvor (enligt 3 kap 3 § ÄB) och förskott på arv (enligt 6 kap 1 § ÄB) är att gåvor kan ges till vem som helst, medan förskott på arv ges till barn eller till de som ska ärva i den s.k. första arvsklassen. Gåvor avräknas inte från kvarlåtenskapen vid beräkningen av arv från arvlåtaren, men förskott på arv ska däremot avräknas.

I och med att din bror var gift, så kommer din brors kvarlåtenskap tillfalla hans make (om det inte finns några barn med i bilden). Din brors make ärver visserligen indirekt från er mor, men juridiskt sätt så ärver han från din bror, dvs. från sin make (jfr. 3 kap 1 § ÄB).

Kontaktuppgifter

Hoppas att du har fått svar på din fråga, men känner du att något i mitt svar känns oklart är du varmt välkommen att kontakta mig på: johan.hakansson@lawline.se.

Trevlig helg,

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare