Förskott på arv med god man

Jag har två barn. Nu vill jag hjälpa det ena barnet med kontantinsats till köp av ett hus. Hur gör jag för att det ska bli rättvist mot det andra barnet. Vilka papper behöver skrivas om vid ex "förskott på arv" eller gåva? Eller är det bättre att jag blir delägare i barnets hus?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du ger en gåva till en bröstarvinge ses den automatiskt som ett förskott på arvet. Du behöver alltså inte skriva något särskilt avtal om det för att det ska avräknas när du går bort.

Jag rekommenderar ändå att du gör det och gör det klart för båda dina barn genom att du skriver ett gåvoavtal om att kontantinsatsen är ett förskott. Dels för att undvika bråk i framtiden men även för att underlätta vid arvsskiftet sen.

För att skriva ett sådant gåvobrev bör du ha med:

- vem gåvan går från och vem som tar emot den

- förklaring av vad gåvan består av

- en överlåtelseförklaring där du skriver att gåvan ska övergå till ditt barn

- underskrifter (samt datum och ort)

- att gåvan är ett förskott på arvet

Vill du ha hjälp av Lawlines jurister att upprätta ett sådant kommer du i kontakt med dem på www.lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare