Förskott på arv och gåvohandlingar

Hej!

Jag undrar hur man formulerar texten kring förskott av arv i sitt testamente: X är sambo (samboavtal upprättat) och har 4 egna barn, som alltså ärver X. Om barn nr 1 har fått 200 000 i förskott och nr 2 50 000 hur formulerar man att detta ska avräknas vid bodelningen? Måste man upprätta separata gåvobrev? Refererar man till dessa i testamentet? var/vem ska arkivera gåvobreven? Om man väljer att arkivera testamentet i centralt arkiv ska gåvobreven också finnas där?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vad för handlingar man bör upprätta och hur man bör formulera dem när det gäller förskott på arv.

Huvudregeln är att förskott på arv ska avräknas, 6 kap. 1 § ärvdabalken. Så det är egentligen bara om ni vill frångå huvudregeln och inte räkna av förskottet som ni bör skriva något särskilt. Men det kan ändå vara bra att som ni tänkt skriva ner vad ni vill, så att det inte blir några frågetecken senare när det är aktuellt.

Ni kan formulera era handlingar på olika sätt, så länge det framgår tydligt hur ni vill ha det. Det viktiga är att skriva gåvobrev. Det kan vara bra att förtydliga detta även i testamentet också, men gåvobreven gäller ändå. Ni bör upprätta separata gåvobrev, för tydlighetens skull och eftersom det är två olika mottagare. Sen kan ni referera till dem i testamentet, så att det blir klart för alla vad era intentioner är.

Man väljer själv hur man vill förvara sina viktiga handlingar. Ett alternativ är att ha dem i ett bankfack, ett annat hos juristen som hjälper er att formulera handlingarna, ett tredje i ett centralt arkiv, ett fjärde hemma i säkert förvar etc. Ni kan välja om ni vill ha både testamente och gåvobrev på samma plats, eller inte.

Formulering av testamente och gåvobrev kan vara lite knepigt, eftersom tolkning av successionshandlingar är svårt då man efter testatorns död undrar vad denne faktiskt ville. Därför bör ni få hjälp av en jurist här på Lawline, som kan hjälpa er att uttrycka er så att det klart framgår vad ni faktiskt vill. Vi hjälper både till med att upprätta testamenten och gåvobrev.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare