Förskott på arv och testamente

Min far och mor upprättade ett testamente där jag min fru och vår son min syster hennes man och deras fyra barn alla skulle ärva lika delar. Efter min mors bortgång delade min far ut 160000 till var och en vid samma tillfälle. Nu är min far död Jag hävdar att gåvorna är att betrakta som förskott av arv och skall återbördas till kvarlåtenskapen vid bouppdelningen. Vad gäller.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Till att börja med är det oftast bara vad bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) fått i gåva som kan anses vara förskott på arv, ärvdabalken 6 kap. 1 §. Då gäller som presumtion att gåvor ska ses som förskott på arv. Men den här presumtionen kan brytas och ett sådant fall är när arvingarna har fått lika stora gåvor av arvlåtaren. Jag bedömer därför att era gåvor inte ska ses som förskott på arv, testamentet stärker denna bedömning. Oavsett om man skulle se gåvorna som förskott ska de inte återbördas till kvarlåtenskapen, de skulle i stället ha räknats av på era testamentslotter, ärvdabalken 6 kap. 4-5 §§. Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare