Förskott på arv - reavinstskatt

Min mor vill skänka sitt sommarhus till min syster. Vi är överens om att det skall ses som förskott på arv. Huset är värderat till 1 625 000 kr. Det köptes för mycket länge sedan för 36 000 kr.

Frågan är hur gåvan skall värderas. Skall avdrag från gåvans värde ske med den latenta reavinstskatt som min syster s a s får med sig? Om min mor i dagsläget skulle sälja på marknaden skulle ju inte fulla 1 625 000 kr komma in i boet, utan skatten skulle gå bort.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Min bedömning är att reavinstskatten kommer dras av.

Vid beräkningen av värdet på förskottet kommer man alltså först se till bostadens nuvarande marknadsvärde, 1.625 Mkr, och därefter dra av den reavinstskatt som hade uppkommit om bostaden sålts i dagsläget.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare