Förskott på arv till bror

Min far står som testamenterad arvinge i sin systers testamente. Nu påstår han att han har så stora skulder att han måste begära förskott på arv. Vi barn, tre döttrar finns också med som testamenterade arvingar o därför har han skickat brev till oss dör han ber oss om sitt samtycke för detta. Är det verkligen lagenligt att han kan göra så?

Lawline svarar

Hej, tack för er fråga!

Först och främst, oavsett vad din far vill så är det hans syster som bestämmer om hon vill ge honom pengar i förskott eller inte.

Normalt sett ska förskott på arv avräknas på arvet, om arvslåtaren inte har föreskrivit eller velat annat. Detta gäller dock bara bröstarvingar, dvs den avlidnes barn. I detta fall är det en annan arvinge än bröstarvinge som får förskott på sitt arv. I sådant fall ska avräkning inte ske, så länge den avlidne inte föreskrivit eller velat annat.

Genom avräkning kommer ni döttrar inte drabbas av att er far fått pengar under hans systers livstid.

Om din fars syster väljer att ge honom pengar innan hon dör, kan det komma att vid hennes död avräknas från hans arv. Detta kräver dock att hon, till exempel i testamentet, skriver att summan ska avräknas din fars arv. Om ingen föreskrift görs och det inte verkar vara så att hans syster velat att gåvan skulle avräknas hans arv, kommer han fortfarande kunna ärva lika mycket som om han inte fått gåvan.

Det är alltså fullt lagenligt från din pappas sida att begära förskott på arv, det är dock upp till hans syster att besluta om hon vill ge honom det eller inte. Ert samtycke krävs inte. För att i slutändan få ett mer rättvist resultat mellan er far och ni döttrar, kan hon välja att gåvan ska avräknas från er fars arv.

Hoppas ni fick någorlunda svar på er fråga, annars är ni varmt välkomna att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare