Förskott på arv vid överlåtelse av fastighet?

Hej! jag har ett fritidshus som min ena dotter (har 2) vill köpa av mig för 2 000000, taxeringsvärdet är

1 016 000:- och enl.mäklare marknadsvärdet 2 000 000 - 2 500 000. Hon tar över lånen på 1 400 000,

måste det räknas som förskott på arv eller kan man skriva in att det är ett rent köp?

Känner mig väldigt förvirrad. Tacksam för hjälp från er i denna fråga

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förskott på arv regleras i 6 kap. ärvdabalken (ÄB).

En förälder får fritt under sin livstid sälja eller ge bort egendom till sina barn. Gåvor som en förälder ger sitt barn ses som förskott på arv om inte annat anges (6:1 ÄB).

Om en fastighet säljs till marknadsvärde kommer försäljningen inte få någon påverkan på ett framtida arv. Om däremot en fastighet säljs till underpris kan överlåtelsen komma att ses som gåva och då kommer mellanskillnaden utgöra ett förskott på arv om inget annat angetts att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv.

Alltså om din dotter köper fritidshuset till marknadspris kommer det inte räknas som förskott på arv och därmed inte påverka det framtida arvet. Om hon däremot skulle köpa det till underpris kan mellanskillnaden komma att utgöra förskott på arv om inget annat anges som säger att det inte ska utgöra förskott på arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare