Förskott på arv; vilket värde ska gåvan ha?

Hej .Min far ärvde ett hus för ca 25 år sedan av sin faster .Huset var i mycket dåligt skick ,då jag jobbade i byggbranschen fick jag och min sambo erbjudandet att bo gratis där om jag renoverade det .Han betalade material och jag gjorde jobbet .Om vi trivdes med att bo där skulle vi kunna köpa ut huset av honom .Jag renoverade etappvis det tog ca 4-5 år,vi trivdes och pratade med pappa att vi ville köpa det.efter en del funderande från hans sida kom han fram till att köpa det var en dum lösning då vi ju troligen kommer ärva efter honom i framtiden ..Jag och min far tog hand på att jag fick huset då ,det är ca 17-18 år sedan.skulle uppskatta att huse då skulle kosta ca 650000 på marknaden ,papper på överenskommelsen skulle han fixa vid tillfälle.Tiden gick och jag frågade honom vid ett otal gånger om an inte kunde ta sig tid och lösa det.Jag pratade med far om våran överenskommelse för ett par månader sedan ( Kan tillägga att vi i familjen märk att han inte riktigt varit sig själv ,lite dåligt minne bla) Han blev bestört över att att han inte fixat det och lovade ta tag i det,.Till det tråkiga .han drabbades av en kraftig hjärnstroke nyligen och är verkligt dålig nu, Vi är fyra syskon .Skulle tänka mig att huset är värt ca 3miljoner idag,vi har bott gratis i alla år då jag ju fått huset .ca en vecka innan han blev sjuk kontaktade han banken med avsikten att lösa husfrågan och kompensera mina syskon med kontanter.hur skall huset värderas? Och hur gör vi .

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis kan nämnas att det verkar som att du har fått huset av din pappa genom gåva. Gåvor till bröstarvingar är enligt 6 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) att anse som förskott på arv, innebärande att gåvan beaktas vid arvskiftet som förrättas när din far till slut avlider. Det fungerar som så att värdet av gåvan vid gåvotillfället adderas på kvarlåtenskapen från den avlidne, sedan när varje arvinges andel räknas ut subtraheras den arvinges som fick förskottet andel med värdet av gåvan. Om huset var värt 650 000 kronor vid gåvotillfället ska alltså din pappas totala kvarlåtenskap ökas med 650 000 innan arvet delas ut. Din andel minskas sedan med detta belopp, och det som blir kvar efter det blir ditt arv. Observera att huvudregeln är att värdet vid gåvotillfället är det som gäller, inte värdet vid tillfället för arvets utdelning.

Eftersom sådan gåva som du beskriver enligt lag ska anses vara förskott på arv, såvida inte din pappa har sagt något annat, måste ni inte "göra upp" er syskon emellan för att de andra ska kompenseras. De andra kommer ju kompenseras i och med att deras arv efter er pappas frånfälle blir större än ditt. Det finns däremot ingenting som hindrar er från att göra upp nu, men eftersom din pappa fått en stroke kan det bli svårt att få detta till stånd och därför rekommenderar jag att föreslå att ni väntar med detta tills arvet delas ut. Dina syskon kommer ju bli kompenserade i samband med detta. Risken att dina syskon protesterar är förvisso stor med tanke på att huset verkar ha ökat i värde en hel del, men jag rekommenderar ändå att åtminstone till en början föreslå att ni väntar med att göra upp och att du betonar att värdet vid gåvotillfället är huvudregeln enligt lag.

Har du några frågor om svaret eller vill utnyttja 30 minuters telefonrådgivning är du välkommen att kontakta mig på wilhelm.stenvall@lawline.se.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare