förskottsgåva förälder och barn

Hej,jag undrar över en sak,min far funderar på att ge mig sommarstugan som gåva,men villa ha en liten summa av mig som inte ska stå med i gåvobrevet. Vi är 3 systrar och jag undrar har min far rätt att ge mig sommarstugan,eller kommer det tas upp som arv den dagen min far inte finns med?

Mvh Marie Louise

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline,

Din far har rätt att förfoga över sin egendom precis som han vill under sin livstid. Det finns inga rättsliga hinder mot att han ger dig en sommarstuga i gåva. När din far väl avlider har dina syskon emellertid rätt att göra gällande att gåvan som givits innan faderns bortgång ska betraktas som ett förskott på arv (6:1 ÄB, se här). Mellan förälder till barn råder en presumtion för att gåvor som ges under livstiden ska betraktas som förskott på arv. Om föräldern på något sätt utrycker en annan avsikt gällande gåvan, bryts presumtionen. Det räcker därför att din far skriver i gåvobrevet att gåvan inte ska utgöra ett förskottsarv för att bryta presumtionen om förskottsarv. Endast om gåvan kränker dina syskons laglotter kan de invända mot gåvan och därmed utkräva den del som inkräktat på laglotterna.

Hoppas du fått svar på din fråga,

Lawline RådgivareRådgivare